Lima puluh sembilan: Luka



Aku yang berpura pura atau terlalu menahan luka?

Rupanya berpura pura tidak semudah yang aku sangkakan. Hati ini bermonolog lagi, berkata-kata dengan diri agar bersabar. Meskipun dengan cara itu juga ianya akan melukai. Tapi, apa pilihan yang ada lagi?

Pilihan aku hanya ada dua, pilih luka dengan menutup mata iaitu berpura pura tidak ada apa apa atau pilih luka yang membenarkan semuanya terjadi.

Entah kenapa hari ini aku lemah. Ada sedih yang aku pendam. Ada luka yang aku genggam. Hingga mereka nampak yang aku kuat, Namun sebenarnya tidak.

Ada sesuatu dalam diri dan rasa sakit hati yang tak tertahan dan entahkan sampai bila ianya akan bertahan.

Redha?
Itulah jawapan yang aku ada kini.



@gadismonolog dan aku...




Lima puluh lapan: my new obsession



Ahaks...tajuk entry tak menahan uollsss. Obsession la sangattttt ^^

Tapi kan korang, memang ye pun. Sekarangni aku ada hobby baru sejak sejak cuti sekolah ni la. Hehehe nak cuba resepi masakan baru, tak berapa nak rajin masak hari hari. (Hehehe kantoi di sini). Kahhhhhhhhh..

Kemudian,  nak masak resepi kek baru malangnya plak oven rosakkkkk. Sebenarnya bolehje pun kalau guna kukus. tapi, alasan banyak betol hakak ni. Hahahaha reject jadi bini hokay! heheeh dan aku pun dah tanya kedai kalau hantar pi baiki semula harganya lebih kurang sama kalau beli baru. Jadi, beli baru je la gamaknya. Tapiiiiiiiiiii kan, nak beli baruuuuuu tu ntahkan bile. Haishhhhh sabo bebanyak nih.
(^^,)

Ok, skang masuk tajuk. Hehehe.. aku ada hobby baru la ni. Doakan aku rajin ye korang. Nak mencuba sesuatu yang baru je ni. Hehe nak melancong jenjalan satu dunia skangni belum kayaaaa. Tunggu time tu datang in sha allah aku kaya...aku jalan satu dunia. Hehehe aku melalut lagi.

Ok ok
Jeng jeng jeng...ni la my new obsession currently. Hahahaha gigih pi belajar dengan orang. Hopefully nanti jadilah sesuatu yang boleh digunapakai. Wowwwww tinggi cita cita hakakkk.




Yang ini namanya jahitan tali air. hehehe ni pun cikgu tu yang cakap ngan aku... kena handalkan yang ini dulu barulah dapat buat bentuk bentuk yang lain. Moga2 aku tekun dan yang penting istiqomah. Cewahhhhh

kbai

(^^,)

Lima puluh tujuh: Friends



True friends are there even when they think you are fool.


Ahaks...


Alhamdulillah...

Aku bertuah ada sahabat yang memahami, yang ada tiap suka dan duka, yang kaki jalan, yang kepala gonjol dan dan yang kepala gonjeng. Yang penting kami baik. (^^,)
Walau aku macamni, orang ingat aku ramai kawan. Walhal, aku tak seramai kawan yang mereka ingatkan. Hanya segelintir sahaja yang rapat dengan aku. Hanya sedikit yang nak berbaik dengan aku. Orang baik dengan kita, kita baik dengan semua orang. Orang buat jahat dengan kita, aku diam dan redha dengan semuanya. Dari dulu aku baik dengan semua orang, tapi tak pastilah kenapa tak semua orang baik dengan aku. Mungkin aku ada kekurangan yang aku tak nampak tapi mereka nampak. Tak mengapa, aku perlu muhasabah diri aku lagi.


Aku tidak memilih kawan, jauh sekali untuk pilih kawan yang ni, kawan yang tu, yang layak jadi kawan aku. Aku siapa? dan Siapalah aku nak buat semua tu.


Thanks sahabat.


Friend is someone who makes you laugh even when you think you will never laugh again.




till then



bai




Lima puluh enam: Resepi Ikan Dori Masak Pedas



Assalammualaikum wbt.

Bertemu semula di lembaran baru. Lama sungguh aku menyepi dari blog nih, (lama ke?) tak lah... senyap kejapje sebabnya sibuk dengan hal-hal rumah dan hal-hal berjalan jalan ke sana sini. cuti sekolahlah katakan dan ianya dah pun bermulaaaaa. Yeay! pejam celik, pejam celik dah pun seminggu cuti sekolah berlalu dan ada lagi lebih kurang 4 minggu lagi cuti sekolah akan berakhir sebelum minggu mesyuarat bermula.

ohoiiiiiiiiiiii mualassssssssnya, bak kata orang jawa. Hepppppppppppp! jangan memalas feiiiiiii.

Aku baru balik dari jenjalan dengan kawan-kawan aku si gonjeng gonjol ana dan juli. hahahaha tahun ni kami x jenjalan jauh manapun weh. bajet lari pecut 100meter ^^. So, tahun ni kiteorg plan memang nak ke ikea dan round-round kl je weh. bolehlarr, dan next year baru plan jauh sikit nek ketapi thomas and friends :)). mana destinasinya? ahaksss... mari verangan dahulu.

Ok. Aku melalut. So aku nak citer je kali ni yang aku masak resepi ikan dori masak pedas. Yeay! Rabu lepas aku pergi sheshoping kat carrefour dan belilah ikan dori ni. Sebabnya aku memang suka makan ikan dori pun. Pastu semalam, aku dok ngendap kat pakcik google ni ternampaklah resepi ikan dori masak pedas. Sonangje masaknya. meh aku bagi resepi cara aku.

Bahan utama:
Ikan dori


Bahan kisar:
Bawang putih, halia, cilipadi - korang agak2 ye


Bahan sos (satukan dahulu):
Sos cili
Sos tomato
Sos tiram
Kicap manis
Air

Kiub ayam


Cara-Caranya:
Korang goreng ikan dori tu dengan tepung sebab nak bagi lazat. Pastu angkat ikan dori tu. korang ambil minyak gorengan ikan dori tu dalam 3 sudu dan tumiskan dengan bahan-bahan yang korang kisar tu. goreng dan goreng dan goreng dan goreng bagi naik bau. (^^,)

Pastu, korang masukkanlah bahan-bahan sos yang dah korang satukan tadi. Korang kacau, kacau dan gaul dan gaul lagi sos yang korang masukkan tu dan barulah bubuh kiub ayam tu. aku buh separuh je, kang termasin plak. hehehehe last sekali ikan dori tu masukkan dalam sos tadi ataupun korang bolehje tuangkan sos ni atas ikan dori yang telah digoreng tadi. Dua-dua punboleh ^^.
Masakan yang aku masakni xbuh garam sebab sos-sos dan kiub tu dah sedia ada masinnya. :))

Korang boleh masukkan juga sayur-sayur kegemaran korang. lobak ke, asparagus ke, lada benggala ke, kacang panjang ke, kacang buncit ke...ehhh buncis ke.. hehehe ikut korangla. aku nak cepat, so tak buh sayur pun. hahahahah sila jangan tiru hakak.. ^^

jadi, dah siappppppppp. senang aje bohhhhh :))

meh aku show off gambar. kahhhhhhhhhhhhhhh..


Hasilnya.....  hehehe aku campor gak dengan tauhu jepun. hehehe lazat ^^

so, silakan kalau nak cubaa......(^^,)



till then




Lima puluh lima: Dosa




Banyak dosa dosa aku.
Adakah Allah boleh memaafkan segala dosa dosa aku?
Hanya itu yang aku nak tahu...
Hanya perkara itu yang aku nak tahu, adakah dosa dosaku diampunkan okeh Allah SWT?


Aku hanya inginkan keampunan dariMU YA ALLAH, sebab banyak dosa yang telahku lakukan. Seringkali dosa dosa ini menghantui diri ini.


YA ALLAH...


Aku tidak takut untuk meninggalkan duniawi ini, kerna aku hanya kisahkan kemaafan dariMU.
Aku takuttttt.
Aku takuttttt jika aku tidak mendapat kemaafan dari Allah SWT.
Aku takut tak dapat masuk syurgaMU.
Aku takutttttttttt.


Ya Allah, ampunkan dosaku.
.....
.....
.....
.....



Sesungguhnya aku ingin ke syurgaMU, Ya Allah.....
Bimbinglah aku ke jalanMu.
Tetapkan imanku.


Tabahkanlah aku.





Lima puluh empat: moody



I'm not in the mood

I'm not in the mood to update blog.

Hopefully everything's will be fine.

Hopefully everything's gonna be okay.

Only Allah knows



Semoga baik baik saja.

Elok2 ya hati.



Lima puluh tiga: i is..



I is kecewa...

Depressed











Ok bai

Lima puluh dua: kisah silam...



Kisah silam mengajar kita erti kehidupan di masa hadapan.
Kisah silam mengajar kita erti hidup di masa depan yang tidak kita tahu apa akan jadi..
Kisah silam mengajar kita erti kehidupan masa depan yang penuh dengan tanda tanya, debaran serta kejutan..
Kisah silam yang pernah kita lalui dahulu banyak mengajar kita erti kehidupan sekarang dan juga memberikan kita pengajaran untuk lalui hari hari yang mendatang.


Setiap manusia punyai kisah silam..
Mahupun yang baik juga sebaliknya.


Semuanya bermula dari dalam diri.
Yang dipandang bukanlah kisah silam atau kejahatan yang lalu. Tapi....siapa kita di masa sekarang.
Bagi mereka yang ada kisah silam janganla dikeji, yang mulia di mata manusia, janganlah selalu dipuji.


kerana...
Pengakhiran manusia di mata ALLAH SWT tiada siapa yang tahu.
Pengakhiran yang baik di sisi ALLAH SWT itu yang kita perlu. Semoga ALLAH SWT terima amalan dan taubat kita seluruh manusia.
Kisah yang silam dijadikan sempadan, teruskan dengan langkah perjalanan yang di redhai ALLAH.



@usrahsantai



..move on!



Lima puluh satu: happy....happiness




Shakespeare said...
" i always feel happy. You know why? Because i dont expect anything from anyone, expactations always hurt. Life is short, so live your life, be happy and keep smiling. Just live for yourself and before you speak, listen.
Before you write, think.
Before you spend, earn.
Before you pray, forgive.
Before you hurt, feel.
Before you hate, love.
Before you quit, try.
Before you die, live. "


Happy...
Happiness...
Happiness is something that almost all individuals in the world today strive for. Same goes to me. If happiness were not an issue in this life, the world would not be anything like it is today.

Each person has their own meaning for happiness. Happiness is based on emotion and how a persons feel. Happiness isnt always going to be there. Maybe happiness is learning that you dont have to have it all the time.

And money can buy everything BUT, it can't buy happiness because happiness is NOT a thing.

Think about it!





.....





Lima puluh : simpan



Terkadang,

Ada cerita yang perlu kita simpan,

Cukup antara kita dan Tuhan saja yang tahu.



Walau untuk seketika,

Terima Kasih, kerana pernah ada.




...

Empat puluh sembilan: rombongan cik kiah ke melaka



Alhamdulillah...
Ungkapan pertama yang dapat aku katakan apabila rombongan berjaya dilaksanakan. Syukur alhamdulillah. Jutaan trima kasih diucapkan kepada kapten rombongan pada tahun ini iaitu cg. Shahril di atas kejayaan beliau mengendalikan rombongan cik kiah ke melaka setelah sekian lama tidak membuat rombongan. Malah, rombongan cik kiah kali terakhir adalah pada tahun 2009 iaitu di Teluk Gorek, mersing johor.

6 tahun tanpa ada apa apa. Itulah nasib kami di SKM. Tabah, sabar, redha perlu ada dalam kamus kami sebagai pendidik di SKM terutama sekali.

Rombongan telah berjaya dilaksanakan pada hari semalam 5 november 2015 bertempat di kawasan persekitaran negeri Melaka. Antara tempat yang dilawati adalah Taman Mini Malaysia, Planetarium Sains Melaka, Masjid Selat, Muzium Samudera, Muzium Melaka, Banda Hilir dan juga River Cruise.

Walaupun ada beberapa Muzium tidak dapat dilawati mengikut perancangan asal seperti Muzium Islam dan Muzium Seni, disebabkan kerana kekangan masa. Tapi, itu semua tidak mematahkan semangat kami. Bahkan kami berasa gembira dan bersemangat walaupun kaki sakit. ;))

Moga moga aktiviti seperti ini dapat dikekalkan untuk tahun tahun yang mendatang. In sha allah.

Akan aku kongsikan beberapa keping gambar antara tempat tempat yang dilawati semasa di Melaka semalam.








Walau sedikit, kami tetap happy.
Well, thank you for the sweet memory guys.
Kipidap
Dongibab


Till then




Empat puluh lapan: suka



Suka..apa itu suka?

Suka itu girang.
Suka itu senang.
Suka itu gemar.
Suka itu mahu.
Suka itu setuju.
Suka itu kehendak.
Suka itu berkenan.
Suka itu menaruh kasih.
Dan juga...
Suka itu rasa. Rasa yang ada pada semua manusia. Suka akan sesuatu. Suka pada benda. Juga suka pada manusia.

Suka adalah sebuah rasa kagum pada apapun. Suka bukan bererti cinta dan juga suka bukan bererti sayang. Suka hanyalah sebatas mengagumi tapi tidak ada rasa memiliki.

Tidak ada rasa memiliki dan juga tidak dapat memiliki adalah dua definisi yang berbeza.


Dan........


Aku sangat suka padaNYA... hidup dan mati aku keranaNYA...
Kerana aku suka dan kagum pada ALLAH YANG ESA.

Dan aku suka padanya adalah kerana Allah Yang Esa.


Empat puluh tujuh: aku sebenarnya..



Sebenarnya lah kan....

Kita ni..aku ni..bukanlah takot nak menjerit dan menangis. Tapiiiii sebenarnya kita atau lebih tepatnya, aku ni takot sekiranya jeritan dan tangisan itu akan didengari oleh orang lain.


Apa pula kata mereka nanti kan?
Sungguh...diri ni terasa ingin menjerit dan menangis.


Bila jadi macam ni, aku rasa nak duduk dalam akuarium ataupun gua. Sebab, kalau aku jerit pun orang takkan dengar. Kalau menangis pun, orang pun takkan dengar dan juga kalau dalam akuarium tu orang takkan perasan itu air mata atau air dalam akuarium tu, kann?


Okay...


Fullstop!







kbai!



Empat puluh enam: spagetti carbonara pula



Alhamdulillah, barakallah..
Berjumpa lagi kita di lembaran yang baru ini. Syukur padaMU Ya Allah kerna memberikan aku kenikmatan bernafas pada hari ini. Syukurrr...

Hari ini aku telah membuat resepi masakan aku sendiri. Aku selalu berpegang pada kata kata ni dlm bidang masakan khususnya..iaitu, "tak pe, kita yg buat dia"  ;)

Korang nk tahu kenapa? Sebabnya dalam bab masak memasak ni besar cabarannya terutama drp pengomen pengomen netizen yg berada di rumah ini. Food tester yg ada di rumah ni sgt tinggi citarasanya..bukan sorang shj, bahkan ketiga tiga putera raja di rumah ni sgt cerewet. Makanya, aku haruslah masak masakan yg sesuai dan aku selalu bermonolog pada diri aku sndiri,

Ehhh, takpe..kita yg buat ia.

Maksudnya, takpelah..kita yg masak masakan ini. Kita yg buat ia. Kita yg olah ia. Jadi, haruslah terima bukan?? The key word is YAKIN. hahaha even semberono pun, haruslah yakin. Kalau tak mengena, tak apa..jgnla kecewa. Cuba dan cuba lagi... ahakss (^^,)

Ok ok.. aku sudah mula melalut. Maafkan aku yang hina ini ya.. baiklah, hari ni resepi aku seperti semalam juga. Sama sahaja bahan2 dan cara masakannya. Akan tetapi, bahan utamanya aku gunakan spagetti dan bukan makaroni seperti semalam.. semuanya sama sahaja, cara masakannya, bahannya.. sebab apa? Sebabnyaaa, KITA YANG BUAT IA... (^^,) kikikiki

Jadi, aku pun terlupa nk snap gambor. Ahakssss... maaf sekali lagi..

Chow
Till then




Empat puluh lima: resepi makaroni carbonara sempoi



Salam semua

Lama rasanya aku tak menghapdate resepi masakan di sini bukan? Maap sangat sangat ye korang. Bukan apa, sekarangni aku lebih banyak menghapdate blog ke arah monolog, kata kata, madah madah yang ntah apa apa. Kesukaan aku sekarang ini, barangkali juga...kan?

Okeylah, sudah melalut... sekarangni aku nak share resepi yang paling sempoi aku masak pagi ni. Satu resepi yang mana aku rasakan korang semua boleh buat, dan tentunya boleh buat lebih baik dari aku pastinya. Ahakss..

Aku masak makaroni carbonara...taraaaaaaa. actually rasa di hati nak masak spagetti carbonara, akan tetapi anak2 tak berapa gemar spagetti, maka aku pun tukarlah kepada makaroni.

Baiklah, bahan bahannya sangat mudah, ringkas, lekas, cepat dan sempoi.

Bahan2nya..
Dua sudu minyak jagung.. ikut korang minyak apa yg ada k
Bawang putih...cincang halus
Bawang merah...cincang halus
Lobak....potong kecik2
Kentang...potong kecik2
Susu segar...susu cair pun boleh
Mayonis....ni nak letak atau xletakpun xpe. Aku letak sbb nk rasa masam2 sikit
Ikan dori...ni aku guna sebab bahan lain xdok. Ayam n daging xde. Hehee
Makaroni gemok dan kurus boleh campor..rebus dulu


Cara2nya..
Tumis bawang2 dalam kuali..apabila seakan2 garing..korang masukkan ikan dori...kentang...lobak....gaul gaul serasi dan rasa rasa korang dah ok...masukkan lah susu cair tu...dan juga mayonis...
Korang gaul gaul dan biarkan ianya masak sebentar..
Kemudiannya korang masukkanlah makaroni yang telah korang rebus dahulu tadi....gaul gaul lagi bagi sebati...

Korang boleh juga masukkan lada sulah ke..blackpaper ke bg yg nak rasa pedas.. sayur capsicum ke..bg korang yg suka warna warni dalam masakan.

Tadaaaaaaa dah siap. Senang je aku masak, campak campak dah siap. Alhamdulillah anak2 makan dengan berselera sekali. Ahaksss... syukur..

Jadi, nanti kalau korang boring dengan masakan yg selalu korang masak tu, cubalah resepi ni. Ianya sangat mudah, ringkas, cepat dan sedap. In sha Allah.

(^^,)




selamat mencuba....chow.






empat puluh empat: fesyen



salahkah kita untuk berfesyen?

Sesungguhnya islam tidak melarang umatnya untuk mengenakan sesuatu fesyen sama ada dalam bentuk pakaian ataupun aksesori kecantikan.

Sesungguhnya Allah menyukai hambaNYA yang menjaga keterampilan diri dan kecantikan. Malah Allah SWT menyukai sesuatu perkara yang cantik dan indah.

Bila berfesyen itu, cubalah apapun asalkan ianya tidak menentang syariah islam, menepati syariah dan sangat selesa untuk dipakai.

Sebagai manusia naluri kita memang menghendaki sesuatu yang indah dan cantik. Setiap manusia suka melihat sesuatu yang cantik dan indah. Tipulah kalau mereka mengatakan yang mereka tidak gemar akan kecantikan. Kecantikan itu sesuatu yang disenangi Allah SWT.


#kredit to @usrahsantai





(^^,)



Empat puluh tiga: sesuatu



Aku rasa sesuatu
Tapi, aku tak pasti rasa apakah itu.

Sesuatu yg dah lama aku tak rasa.

Sesuatu yg aku rasa aku senang akan ia.

Sesuatu yg aku rasa, aku suka tentangnya.


Tapi,
Apakah rasa itu...
























#####rasanakkentut






#larikkkkkk

empat puluh dua: pilihan



hurmm...pernah tak kita terfikir segala pilihan yang kita buat, sebenarnya telah ditentukan oleh Allah SWT.?Tak Pernah? hek? SEBAB tu awak susah redha. Ehh!

Boleh ke kita memilih?

Terkadang kita terfikir, kenapa buat pilihan begitu begini. Terkadang kita berharap masa berputar kembali supaya kita boleh membuat pilihan yang lain. Yang lebih baik.

Sebenarnya...
Kita silap. Kalau semua benda boleh diputar kembali, tidak adalah benda yang dipanggil HIKMAH, bukan?

Kita buat pilihan, tapi pilihan tu tak mebahagiakan kita. Kenapa? Adakah kita salah pilih? TIDAK! sebab ia dah ditakdirkan. Ehhh! bukan maksudnya kita kena salahkan takdir. Pilihan yang kita buat itu sebenarnya atas izin ALLAH SWT.
"KUN FAYAKUN"
Ingat! semua ini berlaku atas izin-NYA! Ada sebab kenapa terkadang Allah jadikan pilihan kita salah. Sebabnya ALLAH nak kita belajar sesuatu dari situ.......HIKMAH -GM.

Contohnya..kita suka pada seseorang. akan tetapi orang tu mengkhianati kita. Kita mesti fikir, "Alangkah bagusnya masa boleh diputarkan kembali, dah tentu kita tak pilih dia". Tapi, kita silap.. Allah izinkan kita rasa cinta dan kecewa sebab Allah nak ajar, ada cinta yang tak perlu dilayan jika belum tiba masanya.

Tapi, bagaimana pula dengan rasa cinta pada seseorang yang lain sedangkan kita sudah berpunya? Tepuk dada tanya hati. tanya iman.

Allah itu maha mengetahui. Dia tahu setiap nafas, setiap upaya, setiap rasa kita hambaNYA. Bukan sengaja DIA bagi rasa sedih kecewa duka. Tidak sama sekali!

Allah maha berkuasa. Allah bekerja dengan penuh rahsia. penuh dengan rasa cinta dan kasih pada hambaNYA. DIA berikan kita kesedihan supaya kita belajar sesuatu dari pilihan. Jika pilihan yang kita buat sekarang menyedihkan. move on.! Di hadapan kita ada pelbagai pilihan yang lebih baik. IN SHA ALLAH.

Tiada gunanya kita bersedih tentang pilihan yang salah setiap hari. Sedangkan Allah berikan kita nafas supaya kita teruskan hidup serta menghadapi hari-hari mendatang.

Dan apa jua pilihan yang kita buat, sama ada akhirnya kita gembira, suka mahupun kecewa kita belum mati. Masih ada masa untuk buat sesuatu.
Kecewa, bahagia, senyum, menangis, gembira, there's so much to LIVE in this life and it's all worth it.

So, live your life, smile and always pray to Allah.

Nukulan @gadismonolog insta

-sekian

-till then



Empat puluh satu: Alhamdulillahhhhhh Syukur


Ahaksssss

Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Syukurrrrrrrr sangat..

Kenapa?

Ahakssss...Rezeki anak-anak
Aku menang contestttttttttt. Hihihihihi
Memang tak sangka. Masuk hanya untuk suka suka dan alhamdulillah ada rezeki aku dan anak anak dalam contest ini..


Alhamdulillahhhhhhh sangat.. ada nama aku di atas dan ada rezeki kami di dalam contest ni. Hanya hantar lbh kurang 5,6 penyertaan dan tak sangka kali ini ada rezekinya.

Itu janji Allah SWT, rezeki Allah itu luas. Yang penting kita berusaha. Insya allah rezeki ini untuk anak-anak. Stok susu anak2... bw jalan2...g makan..masuk bank.


Alhamdulillah

Ahakssss


Till then


empat puluh: Peringatan bersama




Selagi umur masih ada, pintu taubat masih terbuka.

Hijrahlah.
Perbaiki diri.
Sedari diri.

Kita di penghujung zaman.
Perhatikanlah.
Sudah banyak Allah beri petanda pada kita.

Tentang petanda-petanda, Musibah yang melanda.
Tapi, sering kali manusia lupa. Lalai.
Pura-pura buta.

"Alahh..kiamat lambat lagi lah."

Akan datang suatu ketika, bumi ini akan hancur.
Hancur sehancur-hancurnya.

Sampai bila mahu hidup,
Bermatlamatkan duniawi semata.
Semua yang ada di dunia ini,
Pasti akan binasa.

Tiada yang, kekal abadi.

Hanya ALLAH YANG ESA.



Tiga puluh lapan: Gadis itu



Siapa tahu, gadis itu yang sentiasa tersenyum riang di khayalak ramai. Tapi, terkadang kalanya dia menangis ketika sendirian. Kelihatannya, dia sangat bersemangat. Namun, hakikatnya dia yang memerlukan semangat itu.

Kelihatannya dia sangat kuat, tapi hakikatnya dia sangat lemah dan hanya memberikan senyuman palsu untuk menceriakan dirinya.

Siapa tahu, gadis itu yang sentiasa mempunyai masalahnya sendiri. Namun, dalam masa yang sama dia boleh menyelesaikan masalah orang lain, sedangkan diri gadis itu masih punyai masalah yang jauh lebih besar yang belum selesai.

Ya, gadis itulah!

Gadis itu juga sentiasa menyakinkan orang lain. Namun, sebenarnya dia yang sedang menyakinkan dan kekuatan dalam diri sendiri. Gadis itu sentiasa mencuri masa untuk bergembira dan mengembirakan hati orang lain walau hatinya sering sakit. Sentiasa menjaga hati manusia lain walau hakikatnya dia sering pendam rasa.

Ya, gadis itu masih lagi mampu mengukir senyuman.

Sering gaids itu mengadu masalahnya pada sang Pencipta. Namun, tekanan sekeliling membuatkan gadis itu menangis tanpa sedar.

Gadis itu memerlukan insan untuk mengadu. Tetapi, aduan itu disalah ertikan. Lalu, gadis itu terus menyimpan perasaan itu sehingga dipendam di dalam dasar hatinya sendiri. Pendam hingga terpadam, itulah adalah yang terbaik bagi gadis itu.

Terang itu tidak bererti selamanya terang. Terkadang sepi dan gelap juga tetap akan menghantui kita. Sepi itu datang bukannya sendiri, hakikatnya sepi itu datang dengan berjuta pengharapan dari Tuhan. Tuhan meminta kita sujud mengenangkannya. Tuhan minta kita sentiasa ingat padaNYA. Melebihi ingatan kita pada makhluknya yang lain. -bait bait kata @gadismonolog




Siapa sahaja yang mahu mendengar masalah gadis itu.?
-Tiada siapa

Hanya Allah hang maha mendengar. Setia mendengar rintihan gadis itu. Kerana sesungguhnya DIA adalah sebaik-baik pendengar. Allah tempat gadis itu berlindung dan bergantung harap. Bukan lagi manusia.

Adakah sampai saat ini, gadis itu masih merintih? Tiada yang tahu, hanya Allah maha mengetahui.

Akan ku sampaikan pesanan pada gadis itu bahawa Allah ada sentiasa bersamanya. Kuat wahai gadis itu!





Ya, aku akan kuat!
In Sha Allah, Allah sentiasa bersamaku (^^,)




tiga puluh tujuh: istana pasir



Hari semakin larut. Aku gunakan sedikit masa ini untuk mencoret rasa hati sebelum meneruskan langkah yang tidak pernah akan balas.

pernah hati kecil ini bermonolog sendiri, ujian boleh diibaratkan seperti membina istana pasir yang sukup cantik di tepi pantai. Puas kita menjaga istana pasir itu dengan berhati-hati agar tak merosakkan mana-mana bahagian yang telah siap. Penat kita mengambil masa berjam-jam malah berhari-hari untuk membina istana itu tanpa pernah menyangka ia akan musnah akhirnya kerna........ianya dibina di tepi pantai.

Tapikan...
hakikatnya di sudut hati kita telah mengetahui bahawa pastinya istana pasir yang kita bina itu bakal dibadai ombak, kan? Tapi..kita tetap meneruskan jua walaupun tahu ianya tak kan bertahan lama.

Ya.

Begitu jugalah dengan kehidupan. Segala apa yang kita ada pada hari ini sudah pasti akan dipulangkan kepada Allah. Tuhan yang mencipta kita. Well said, itulah hakikatnya. Walau sebanyak mana vitamin yang kita makan, sekuat mana kita bersenam, hanya dengan lafaz kun faya kun, semuanya boleh terjadi. Kalau dah dijemput malaikat, maka puanglah jua kita kepada Tuhan yang berkuasa.

Tapi, sentiasalah bersangka baik kepada Allah. Seperti mana apabila dihilangkan mentari dan didatangkan dengan guruh dan kilat, diikuti pula hujan serta ribut yang membadai ombak. Kelihatannya sangat dahsat dan menggerunkan. Kita tak tahu, rupa-rupanya pelangi bakal menjelma.

Firman Allah dalam surat cintaNYA, Surah Aq-Qaf,16: "Sesungguhnya telah kami jadikan manusia dan kami ketahui apa-apa uang diwas-waskan (dibisikkan) oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya dari urat lehernya sendiri".

Jadi, jika kita menyangka yang buruk-buruk kepada Allah maka buruklah jadinya. Sebaliknya, jika kita berfikir positif dan sentiasa bersyukur, pastinya Allah itu dekat, lebih dekat daripada apa yang kita sangkakan.

Terkadangkan,

Allah hilangkan sekejap mentari dan Dia datangkan pula guruh serta kilat. Puas kita menangis, merintih, menunggu dan mencari ke mana hilangnya mentari. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah.

Manis, bukan?


Nukilan: @gadismonolog insta


Tiga puluh enam: Wowww sampai dah!


Pon! Pon! Pon!

No response

Pon! Pon! Pon!

Ok confirm... bunyi hon depan umah. Hahaha ingatkan bunyi hon untuk rumah sebelah. Rupa rupanya hon untuk rumah aku lar haiii...

Buka pintu! Eh eh.. van courier la. Wowww gdex maiii. Ahakssss barang apakah itu? Hihihi bukan apa, banyak giler bli online bulan nih. So tak berapa nak bajet brg apakah itu?

Buka buka sampuljer kan, wowwww ahaksssssss dah sampailarrr, bestnya...

Redemption astroku. Kikikiki. Sgt comel dan sangat kiut okeh... ni haaaa barangnya. 😊😊


So, apa lagi korang...cubala redemp benda2 best dari astro ceria.. eh bukan, astro. 

Till then (^^,)



tiga puluh lima: Good Vibes



I love catching up with people with good vibes.

It’s true isn’t it? Every time I feel negativity start to sneak in, I just drop by to meet my friends or my family whom I can laugh with or have some fun together. Laughter could really ease the tensions, and I’m so lucky to have those people who I can share joy with^^

Sometimes when the stress coming in, I don't even like this feeling, i just only wants to sit at home and feel pity at myself. But that's not good since it’s only going to make me feel worse. That’s why catching with friends and family always a good choice, especially with the positive people. Their positivism is just contagious. And I always ended up going home in much better mood afterwards.


I love my family and my friends so much! 

Thanks! xoxo (^^,)



Tiga puluh empat: musim berubah



korang,
Pernah tak suatu ketika dahulu ada sebuah nama tiba tiba terpahat di hati kita? Luruh..seperti dedaunan di musim gugur. Datangnya bersama angin yang bertiup lembut. Lalu singgah di hati. Dan kemudiannya berlalu pergi bersama deraian hujan.

Aku di sini terdiam. Menatap hampa pada musim yang berubah warna. Merah. Biru. Putih. Kuning. Hijau. Berpandu menjadi dedaunan yang kering dan lapuk. Setiap detik adalah nafas kehidupan untuk tetap teguh berdiri lagi. Berharap agar hidup untuk tidak menjadi sia sia.

Aku tahu, pada akhirnya memang akan seperti ini. Terduduk diam menatap hampa pada waktu yang berlari dan berubah di depan aku. Sedangkan langkah masih terasa berat untuk bangun melangkah.

Suatu ketika, hati ni pernah berbisik sendiri bahawa, " hidup ni perlu diteruskan, meskipun tanpa dia di sisi ". Dan aku akan ingat bahawa monolog itulah jawapan bagi semua penantian selama ini. Tidak ada yg berubah dari firasat hati ini. Bahkan setelah lama aku menanti dan menunggu...aku, kau dan kita masih sama... - GM.

Aku percaya suatu masa nanti, aku akan menemukan musimku sendiri. Musim yg akan memayungiku dengan bunga-bunga. Musim yg tidak mudah luruh dan berubah warna. Musim yg hanya akan aku kunjungi seumur hidup namun akan bertahan di sana selamanya. Itulah musimku.

Angin di penghujung musim itu masih berhembus lembut, membelai sehelsi nipis kain di muka aku yg mulai basah. Daun daun tak henti jauh. Luruh ke bumi. Hiba.

Akhirnya aku berganjak dari tempat aku duduk. Terus melangkah menyusul waktu yg telah lewat. Berharap kau akan baik baik saja di sana. Semoga aku, kau dan kita bahagia dengan musim kita sendiri.

Ehhh
Allah's timing is PERFECT, right? So..please keep sabr.


Nukilan insta @gadis monolog -GM






Tiga puluh tiga: 33?



29 september
And today is my birthday

Alhamdulillah..syukur padaMU YA Allah kerana membenarkan aku untuk bernafas dan hidup lagi di dunia ini. Terima kasih tuhan... 😊

Kebetulan ni post aku yg ke 33 dan hari jadi aku hari ini juga yg ke 33. Wowwwww sudah tua bukan? Tua atau muda bukan ukuran.. amal ibadah sudah cukup untuk menjadi bekalan..? Allahuakbar...

Tepuk dada tanyalah iman..




Apa istimewa di hari lahir kali ini? Hmmmmm..? Tiada apa yg luar biasa..semuanya biasa biasa je.

Alhamdulillah

Terima kasih tuhan.



Tiga puluh dua: sungguh??



Sungguh ke ni? Betulke ni?
Alhamdulillah kalau betul...

Rezeki anak anak. Hehehe
Aku masuk peraduan susu dutch lady dan alhamdulillah ada rezeki aku dalam peraduan ni syukurrrrr sangat.

Tapi....apa apapun tnggu confirmation yang kedua, akan aku kongsikan bersama di sini.

Ahaksssss...


Tiga puluh satu: berubah


Ehh.. susah ke kalau kita nak berubah?

Difficulties in your life dont come to destroy you, but to help you realise your hidden potential. Let your difficulties know that you have Allah Swt.

Kalau kita fikir nak berubah tapi kemudian sama jugak. Kejap gitu, kejap gini..kita dah jd mcm takde pendirian. Blur. Stuck.

Kalau kita yakin nak berbah, nak berhijrah, kita kena tajdid niat berubah. Kita tak boleh fikir apa orang kata setiap masa. Kalau kita fikir dan ambil kisah mulut orang yang tak reti nak tutup ni, sampai matilah kita akan stuck kat situ jek. Kita tak boleh nak berubah.

Faham x?

Kita yang nak berubah kan?, so kita kena usaha sendiri. Gerak sendiri. Berubah atas kaki sendiri. Jatuh bangun kita sendiri, jangan nak harap orang tiap masa.

Nasihat aku senangje, kau nak berubah, kau sendiri kena bangun, pergi cari surau, masjid sendiri, lepas tu kalau ko nak tanya apa-apa, ko tanya sendiri pada org yg lebih baik, alim dan yg lebih berpengalaman!.

Bukan apa, kalau kita dok tanya pada orang yg sebaya, muda muda plus yg berdakwah dlm laman sosial, kita cuma akan dapat sikit. Paling tak, jawapan mereka tak pasti, kot atau juga sabarlah...

Hmmm...kita tak akan puas dgn jawapan gitu. Tak kan puas. Percayalah.
Buat apa apa pun kena usaha sendiri, jgn nak harapkan orang lain semata. Boleh kalau nak tanya....TAPI carilah ustaz dan ustazah yg lebih arif.

Jangan mengeluh kalau kita rasa kita tak kuat nak berubah, sebab kalau kita sering mengeluh, lagi payah dan susah nak berubah. Org yg sabar itu dia sentiasa diam dan tenang. Mulakan dengan perubahan yg kecil dan mudah.

Take it slowly but consistant.

In sha allah.

@gadismonolog





Tiga puluh: Redemption




Korang, aku nak tunjuk kat korang yang aku dengan saje saje nya berjaya me'redeem' astro circle. hahahahaha tahniah fei! ^^




tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aku telah berjaya membuat redemption pen drive comel. hahahahahah takpelah kan, dari tak buat ape2 ngan points tu, baiklah aku buat redemption yang belum pernah aku buat. 

so, hopefully ia selamat sampai ke muka pintu rumahku... 
ahaksssssss......

chow~~~



Dua puluh sembilan : pedih monolog



Pedih...

Terkadang dalam kehidupan ini kita harus bersiap sedia untuk diri sendiri.

Tapi, kenapa?

Kerana sedekat manapun sahabat yang kita miliki, seramai apapun kawan kawan yang kita ada, akan sampai satu saat di mana kita memang harus berjuang dan jatuh bangun sendiri.

Ada satu saatnya nanti, ketika kita telah berjuang berulang kali tetapi hasilnya tidak memuaskan mesti kita kecewakan? Kembalikanlah fikiran kita pada perjuangan yg telah kita lakukan itu. Adakah perjuangan yg selama ini kita lakukan dgn ikhlas dan bersungguh sungguh? Hurmm....

Jadi, janganlah melihat serta merasa kesal dengan org lain, lihatlah pada diri kita sendiri. Bagaimanakah kita muhasabah diri kita?

Monolog hati kecil ini sering berkata "walau sedalam manapun kesedihan dan kegagalan yg kita alami dalam hidup ini, BERTAHANLAH kerana pada aku, semakin kuat kita bertahan, semakin besar perjuangan yg kita lakukan untuk itu, semakin banyak jugalah pengajaran dan pelajaran kehidupan yg kita akan alami nanti.

Itulah sebenarnya yg aku alami sejak sejak akhir ini. Sungguh memang sakit. Rasa diri ini nak menjerit, nak lari, nak baling barang barang yang ada kat sini nih, rasa nak tumbuk dinding sampaikan rasa nak baling handphone pun ada...tapi... BERBALOIKE?

ingat boleh settle ke masalah kalau macam tu? TAKK. LANGSUNG TIDAK!

Aku bermonolog sendiri, ALLAH masih sayangkan aku. DIA menegur aku melalui perkara2 seperti ini. Dan seharusnya aku, kau dan kita semua bersyukur sebab kejadian mcm inilah yg akan mengajar kita untuk lebih dewasa dalam menghadapi liku liku kehidupan. Betul tak?

Di sebalik kesulitan ada kemudahan. Di sebalik perjalanan di dalam gua yg gelap itu, di hujung sana kita akan menemukan cahaya utk keluar dari gua tersebut.

In Sha Allah



INSTA Nukilan @gadismonolog



dua puluh lapan: flutter







Seriously sejak dua menjak ni aku rasa hati dan jantung aku sangat berdebar - debar. Petanda apakah ini? aku harap ianya perkara yang baik- baik je. Perkara yang sweet sweet je. Perkara yang best best je. Aku tak sanggup lagi nak hadapi perkara yang boleh buatkan aku sakit. jiwa kacau. murung. sakit hati. sedih. pedih. Cukuplah........ enough is enough. Aku cuma nak happy.

Nak citer sikit. pagi tadi, on d way ke tempat kerja perjalanan aku tak seperti biasa. aku berhenti di tepi jalan untuk seketika sebabnya kepala aku pening, terasa nak pitam. syukur sangat aku dapat berhenti. kalau dibuatnya aku tiba-tiba pitam tengah drive, subhanallah, tak tahu apakah kesudahan aku. Allahuakbar.

Lately aku rasa pening sangat, tak boleh nak diri lama. cepat nak jatuh. Aku ada penyakit ke? Mengandung? ishhhhh tidaklah. nanti-nantilah. aku tak boleh cepat penat.. aku tak boleh stress.. aku tak boleh dah buat apa yang aku boleh buat dulu. Kenapa ye? Allah tarik nikmat aku sikit sikit ye? Subhanallah. Takotnyaaaa..... Banyak dosa aku. Mungkinkah semua ini kifarah atas dosa-dosa aku? Allahuakbar.



atau mungkinkah


ahaks.....

definitely noooooooooo.. ^^
i just need my VITAMIN SEA

#ineedrest
#ineedvacation



dua puluh tujuh: eg tukar



permohonan on line eg tukar dah boleh isi lar..hurmm perlukah aku isi? atau tidak? haishhhh buntu mekkkkk. aku nak kluar setelah aku cukup 10 tahun. tahun depan baru boleh mohon. huhuh lamalah plak.. tapi, aku rasa aku macam tak boleh pindah sebabnya sekarang satu sekolah kena ada gpm dan gpml. jadinya, kalau aku pindah siapa nk replace aku kan? kecualilah aku mohon tukar suka sama suka.

sebabnya nanti bff aku si yaya nk pindah ganu ikut husband.... aku? huhuhuhu sendiri lagi setelah ana pun pindah jb....uwawawawa :(

sekali lagi, tapiiiiii........sape nak masuk skm? haishhhhh walau skm, semua subjek kena ajarrrrr. semua kursus balik balik orang yang sama kena pergi dan juga semua benda kena pegang. kerja-kerja pengkeranian pun kena buat. serabut kepala hotakkkkkk nih.

nyampah pun ada

camana?

buntu.....

istikharah....

insya allah ada jalannya.....

Dua puluh enam: Hahahahahahahahaha



hahahhahahahahahhahaha sila gelak..gelak sebab aku poyo. posyossss sesangat dengan dulu kononnya akan hapdate blog tiap bulan tiap hari segala bagai. last last dah bersarang labah labah yang ntah ke berapa kali ntah. kalau labah-labah tu dah beranak pinak agaknya yang ni keturunan ke 11 gamaknya. kikikikiki semangat aku hilanggggg di bawa hangin ntah ke mana. last hapdate end of march dan sekarang dah awal september. perghhhhhhhh 5 bulan aku tinggalkan blog aku gitu jer.. ampun maap dipinta wahai blog ku. aku kekangan masa dan sesungguhnya tiada internet di rumah memang susah sangattttt. nak harapkan hp dan tab memang dah tak boleh lah sebab tab 24 hours dengan anak-anak. hp memang tak canggih, jadi sekian je lah. :))


Sekarang ni pun aku bersiaran langsung dari kampung aje. sebabnya nak harapkan internet kat rumah kenalah tunggu sang somi bawa pulang ternet dari tempat kerjanya. so, masa agak terhad di situ. Apepun, sepanjang 5 bulan yang aku senyap ni banyak benda yang berlaku. tapi, tak tahu dari mana aku nak mula dan nak cerita. tak retilah aku nak cerita. maka, ada baiknya aku rasa aku skip je cerita tu. hahahaha aku mulakan dengan cerita yang semasa aje ni. 


Awal september dah datang, apakah maknanya itu? ^^ UPSR la bebbbb. minggu depan UPSR dah mula iaitu pada 8,9,10 September dan calon kat sekolah aku tu tak berapa nak ramai. maka aku haraplah sangat tahun ni akan dapat 100%. Walaupun aku tak mengajar tahap 2, tapi aku harap sangat budak-budak ni dapat jawab soalan dengan baikkkkkkk sekali. amin..amin.amin..



Exam, Please Be Nice (^^,)



aku akan cuba hapdate dari semasa ke semasa. insyallah.


till then






Dua puluh lima : #el dan #tlu



Kabare blog ku? Hihihi kita bersiaran lngsung dari tab ku sahajalah ye. Aku xdok internet dah kat rumah sekarang.. jadi, kita berternet sahajala secara live dari umah parents aku ye, heeeeeee kat kmpung ada ternet. Kt bndor umh sndiri xde ternet. Puiiiii maluje beb. Tu lahhhhh ni semua si laki xnk pasang ternet, bnyk songeh. huhhhh sabar sangat.

Ok actually xde apa sangat pun nak cerita. Aku cuma terkena sawan #tlu je. Hohoho tlu tu teman lelaki upahan. Seriously so bestttt. Novel pun best. Sanggup beli novel hasil nukilan penulisnya yang amat kreatif ni iaitu Azura Rasiddin yang mana aku telah belinya secara online kottt sebab kat bookstore semua habih. Huhuhu penangan si #el dan #kyralydia ni. Dah prnh bc buku ni tp bukan aku punya tapiiii org punya. Tapi disebabkan el yg sangat cool dalam cerita kat televisyen tu hasil garapan pengarahnya yang superb, maka aku sanggup beli online tau. Ahakssss. #karyaseni memang terbaikkkk dan juga servise #poslaju yang sangat mantap tau. dua hari je dah sampai ke rumah. aku tak jangka pun ianya akn sampai dalam masa dua hari sebabnya aku online tu khamis malam jumaat. normally ianya akan ambil masa3-4 hari bekerja. Dan alih-alih pagi sabtu tu ada dengar bunyi hon dari sebuah van pos laju..ahaksssssss aku menjerit deknonnnn. sebab rasa happy yang teramat sangat buku #el dah sampai. heheheehe 




Tapi cerita #el dahhabih kat tb. huhuhuhuhu kompem aku rasa lambat sangat nak move on. hehehee dan kompem juga aku rasa xbest kalau el berlakon dengan pompuan lain selain #kyra. hahahahahaha

Korang...
Ha cer tengok #el tu. alahaiiiiiiii. aku tak tengok cerita ni dari awal pun pada mulanya sebab rasa macam tak best je di awal permulaan tu. Tapi, esoknya tu kan..tertengok sikit, nampak je #el...PAPPPP!! jatuh cinta gua bebbbbbb. adehhhhhhhhhh sakit tau.... hahahahahah astaghfirullah.

K bai


Dua puluh empat: Resepi nasi lemak


Korang.....
semalam kan aku kan masak kan nasi lemak tau... tapikan aku kan lupa kan nak kan amik kan gambar lorrrr. Aduhaiii lamaaaaaaaa sangat aku tsk hapdate blog pssai resepi tau. Seriously internet tak ada di rumah ni amat lahhhhh susah payah. Haishhhhhhhh

Oklah, berbalik pasai nasi lemak yang aku masak ni mudah je. Kacang je. Hihi mmg guna kacang pun masak nasi lemak ni. Batu sedap nak ngunyah krappkruppkrapp ^^

bahan2 Nasi lemak
3 pot beras
2 lai daun pandan
1camca gula
1camca garam
3/4 santan kotak pun boleh
1 1/2 cawan air masak

Korang masukkan je semua ni dalam periuk nasi dan tunggu didih dan kompem bau sangat sedap dan menyelerakan. aummmmmmm..hehe

Sambil2 tunggu nasi masak korang gorengla apa yang korang nak makan. Macam aku teringin nak makan ayam goreng... aku goreng ayam... goreng telur...goreng ikan bilis...goreng kacang... timun je tak dak. Huhuhu x sedap plak.. tapi tak po lah.. bantaijela labuuuuu

nyummmmm nyummmmm

Burpppppppp kenyang

Bai



Dua puluh tiga : cer teka kalau terer





Testing testing...
jakun sekejap sebab baru beli tab dan terus update blog guna tab. Hehehe biasalah aku orang jakun yg tak pernah ada tab.. hohoho sekian..

Opsss belum..belum..
sekarang ni jam menunjukkan pukul 1 suku pagi. bagi sape sape yg payah nak lelap mata macam aku ni, apa kata korang join aku main teka teka...

Gambar kat atas tu ada 4 suis plug dgn wayar yg berselirat.. hihi tekalah suis mentol mana yg tepat ^^

Hihihi

Chow




Dua puluh dua: Happy Besday yang ke 4 tahun Firas


Assalammualaikum semua

Lama rasanya aku tak hapdate kat sini kan? hampir 12 hari aku tak hapdate kat blog ni. haisshhhhhhhhh maaplah ye semua. sekarangni untuk pengetahuan semua, akak dah tak dok internet kat rumah. aduhhhhhhhh payah sungguh rasanya nak buat kerja-kerja yang memerlukan online nih. jadinya, akak hanya menggunakan mobile data akak yang kat telefon cenonet ni je lah.

Tapi....yang sekarang ni akak kat kampung, jadi akak bolehlah hapdate blog kat kampung i uollss. haaaaaaaa nampak tak? mak ayah kat kampung akak pun guna internet. akak yang dok kat PR tu x de internet. kesian tak? haaaaaaaaa miskin benor i nih. sabojelar. entah bila laki aku nak pasang ternet pun aku x tahu. hmmmmm payah tau....payahhhh. huhhh

ok ok dah.. aku membebel lain plak, walhal tajuk aku lain. ^^. aku nak citer sikit dan nak bagitahu je yang mana anak sulung aku muhammad firas bin muhamad fauzi dah masuk 4 tahun. alhamdulillah anak ibu dah besar tapi janganlah membesar dengan cepat sayang.. huhuhuhuhuhu tak puas ibu nak gomol-gomol kamu wahai anakku (^^,)

Tiada sambutan majlis besar-besaran untuk Firas. hanya kecil-kecilan di kampung dan juga malam sebelum besday, kite orang sambut di KFC AH dan ibu dan ayah firas menghadiahkan sebuah basikal comel beroda tiga untuk dia. heehehehe alhamdulillah firas suka.

Lagi dua tahun Firas akan ke Pra sekolah dan kemudiannya akan bersekolah. aduhaiiiiii cepatnya sayanggggggggggg...




ok

baiiiiii

Dua Puluh Satu: Jalan-Jalan Tanjung Bidara


Salam 1 Malaysia... hehehe

Lama aku tak hapdate kat sini. Maaf ye semua, agak sibuk di rumah melayan anak-anak dan sudah tentunya sibuk di sekolah dengan PdP dan program yang diadakan.
Masa cuti Raya Cina minggu lepas, kami empat beranak ambil kesempatan untuk berehat-rehat dan bercuti-cuti dan berjalan-jalan ke Tanjung Bidara, Melaka. Raya Cina kompemlah jalan jammed sana sini kan? tapi alhamdulillah aku bernasib baik tak merempuh jammed di highway dan juga di bandar Melaka. ^^ sebabnya, aku pergi awal sehari sebelum hari raya cina. ngeh ngeh ngeh..
Ini kali pertama kite orang bercuti di Tanjung Bidara dan tak pernah sampai kat area ni. Jadi, on the way ke sana aku yang drive, maka berlakulah kesesatan jalan masuk simpang bulatan kecil di antara Tanjung Bidara dan Pengkalan Balak. Maps tak boleh pakai betollah...... cettttt!
Pusing punya pusing punya pusing....alhamdulillah kami sampai sana pada pukul 2 suku petang ^^. Kite orang bertolak dari PR ni jam 11 lebih dan ambil masa 3 jam untuk sampai ke Melaka. Jalan agak berliku-liku, turun bukit naik bukit.. fuhhhhhhhh akhirnya sampai. Syukur sangat.

First impression aku tengok TBBR ni *Tanjung Bidara Beach Resort ni memang cantik view kolam, ruangan santainya. Cantik ^^. Nora bagi 3 bintang *** (",)
Sampai sana aku ke kaunter dan terus check in tak perlu tunggu lama di kaunter untuk masuk ke bilik. Nasib baik service baguih. Cuma kite orang tak ambil dengan set breakfast sekali. Tapi xpe, cafe kat sini okje. Macam kat cafe cafe luar. Nak order apa-apa pun boleh. So, petang tu kite orang malas nak drive keluar dan makan je kat cafe tu. 4 orang makan cuma 29.00++.. ok lah kan? kalau makan kfc pun sama je harga. hehehe..nanti aku haplod gambar makannya yer.

Oklah, jum layan gambar dulu yuk... ^^



ni roti TBBR. dalam menu tu tulis cenggini Roti TBBR. Seriously murah dan sedap dan banyak dan tebal. aku dah makan sikit tu. tengah makan baru teringat nak hamek gambor. so, jadilah rupa gitu ^^. berlapis lapis. stiap lapisan roti ni ada telur..ada ayam..ada telur lagi..ada ayam..ada telur. aku makan tak habis dan mintak tapau ke bilik. hahahahaha hada hakak kesah nk bungkuihhh? heheehe kalau kat otel-otel bosar takkan dilayannya aku nih mintak tapau bagai :PP


kentang ni penuh asalnya..anak-anak aku seronok makan sampai tinggai sikit lagu ni lah ^^


nasi ni laki den punya. biasalah orang lelaki memang cari nasik. tak de nasi tak nak makan. hahaha cettt apa punya orang daaaa


ni lah anak-anak aku yang tak sabor nak terjun sat g dalam kolam renang tu. yang luas tu selat melaka, banyak betul kapal lalu lalang kat sini ^^


nampak tak anak-anak aku dah terjun ngan apaknya? aku dok tepi je lah.. belum rasa nak terjun lagi tapi kejapje kat tepi tu...x lama pastu aku join. 


yang tu kolam orang dewasa. kite orang mandi kat kolam kanak-kanak je. hehehe


ni anak aku takot-takot nak mandi..tak lama pastu haishhhhh terjun sendiri sebab tak tinggi mana pun kolam renang kanak-kanak nih ^^. kite orang mandi jam 3lebih.... mulanya tak nak sebab panas lagi. haishhhhhh anak-anak aku buat drama nak mandi time tu juga. aduihhhhhh terpaksa lah layan.habis aku sunburn lah juga sikit. 


balik bilik je anak-anak aku layan mata. lama juga tidor dari jam nam sampai ke isyak. huhuhu bangun-bangun je terus keluar cari port nak makan. sebab apak ngn amaknya dah kelaparan ^^


yang ni keesokan harinya. dengan tak mandi lagi terus round-round kat kolam dan juga tepi pantaai. huhuhuhu jam ni lebih kurang lapan lebih pagi ni. ingat nak tengok matahari terbit. rupa-rupanya salah port. tempat kiteroang ni matahari terbenam je boleh nampak ^^


dieorang takmo mandi pantai sebab takot ombak. haishhhhh jakun betollah anak-anak aku nih. so, kiteorang main air je kat tepi tepi tu.


Kesudahnya, anak-anak aku terjun kolam tanpa tukar baju dieorang. hahahahahahha lantaklah. dapat sejam dua pun jadiklah kan? pas mandi manda naik ke bilik dan get ready nk cek out terus 


Amik gambar instagram kat TBBR.. hehehe gambar ni masa nak cek out. ramai betol orang kat kaunter, so kite orang amiklah gambar kat kawasan nih ^^


Tak lama pas masuk kete, anak-anak aku teruih ngorok kepenatan mandi kolam. ngeh ngeh ngeh.
aku pun layanlah jap mata sejam. sebab balik ni laki den plak yang drive thru...hahah opsss salah...drive balik sampai PR.

Walau dua hari satu malam je, kite orang enjoy jalan-jalan dan mandi-mandi kat TBBR. hakak bagi 3 bintanggggg ***


Sekian

chow




Dua Puluh: Farisssss ooooooo Farissss


Haishhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
mengeluh panjang aku malam semalam. anak oooooooo anak. farissssss ooooooo farisssss. haishhh. Alkisahnya anak aku yang kecil ni namanya faris, berumur nak masuk tiga tahun bulan empat ni dan anak aku yang kecil ni sangat menguji kesabaran ibunya yang tak berapa nak sabar semalam. :(
Macamni..

Malam semalam kami berempat makan malam di luar sahaja. laki den nak makan satay (ntah mengidam apa ntah). Malas nak drive, maka kami berempat merempit lah kononnya ke Pekan PR. Niat asal nak makan kat depan gym yang selalu aku pergi, sampai je kami kat sana. haishhhhhhhhhh HAMPA! dan HAMPEH! tak buka pula lah kedai satay ni. laki aku kata kat situ satay nya sedap sebab ada satay kijang. :)) aku teringin jugalah rasa macam mana perasaannya bila makan satay kajang tu, tapi tak kesampaian lah pula sebab TUTUP!!!! alahaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiii

So kami decide lah pergi ke kedai satay yang satu lagi yang mana agak jauh sedikit dari rumah dan kene melintas jalan. haaaaaaaaa ni yang malas nak lintas lintas naik motor, lebih-lebih lagi malam. Tapi dan laki aku mengidam, ikut kan je lah. Sampaije kat sana alhamdulillah tak berapa nak ramai. Jadi,order boleh dapat cepat sikit.

^^ Kiteorang order lah satay lembu 10, satay ayam 10 dan satay kambing 5. Kedai ni takde satay kijang. huhuhuhuhuhu takpolah next time je lah. maka, aku pun makanlah apa yang ada.
anak-anak aku memang penggemar satay terutamanya si abang a.k.a firas. alhamdulillah banyak anak-anak aku makan satay ni. suka aku tengok. ^^
ok..sedang kami makan, anak aku si firas ni berdirilah sebelah meja dan sibuk tengok atas langit
"Adik....kapal terbang..tu tu..." (sambil tunjuk jari atas langit)
"Mana-mana?" kata si adik
"tu.....tu lah adik" ayat biasa si abang..
Si faris sibuklah melompat lompat sambil tunjuk langit "kapal terbang, kapal terbang"...
"adik, jangan lompat-lompat...jatuh kang"(aku melarang)
dan tiba-tiba

BUPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP 

"Farissssssssssssssssssssssss".........(aku menjeritttt)
Cer teka apa jadi??
anak aku jatuh longkang besar. haishhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh anakoooooooo anak....... (aku geleng-geleng kepala)... aku cepat-cepatlah angkat si adik dan habisssssssss seluar serta seliparnya berlumur dengan kotoran longkang. heeeeeeeeeeeeeeeeeeee sabarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr je lah anak aku si faris ni.
apa lagi lah yang boleh anak aku si faris tu buat...? menangislah kuat-kuat.
haishhhhhhhhhhhhhhhhhh malu aku. laki den lah yang bawa dan bersihkan anak aku yang kecil ni dalam toilet kedai tu. habissssssssssssssssss semua orang yang kat situ dok tengok kiteorang buat drama. hahahahahahhahahahahhahahahahahahha malu hakak.....
anakkkkkk oooooo anakkkkkkkk
mak sabarjelah ngan perangai ko ni anak-anak oit




Nampak tak anak aku seksi? haaaaaaaaaaaaaaa disebabkan seluar dan selipar dah habis lencun dek kena kotoran dalam longkang tu maka terpaksalah anak aku seksi tak berseluar untuk sementara aje sehinggalah kami selesai makan. Kalau aku bawa kereta tadi, adalah pakaian anak-anak ni dalam kereta, tapi disebabkan naik motor je, maka terpaksalah faris sejuk sekejap ye faris?
tu lah ibu dah cakap dah...jangan..jangan.. haaaaaaaaaaaaaaaaa kan dah kena.

Si Faris ni memang ligat seligat ligatnya.. haishhhhhhhhhhhhhhhh
jadi, buat ibu-ibu, mak-mak di luar sana tu, bersabarlah dengan karenah anak-anak ye.
tarik nafas...hembus nafas....
huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu......


k chow

sembilan belas: hoore hoore ye ^^



aku baru sahaja selesai menonton cerita hoore hoore muzikal ni, masuk ni aku rasa sudah lebih daripada 10 kali aku menontonnya. sebenarnya cerita ni dah lama dah dari tahun 2012 lagi. tapi aku suka dengan cerita ni. cerita yang sempoi, santai, lain dari yang lain dan yang penting ada pengajaran.

Dalam mengharungi kehidupan,Jangan letak pagar mengelilingi kita 

Allahyarham sudirman hj arshad

kata-kata yang dipetik dari allahyarham sudirman hj arshad. penyanyi tersohor malaysia suatu ketika dahulu.. di dalam kita mengharungi kehidupan ni, jangan kita letak pagar di sekeliling kita.. maksudnya kita keluar dari kebiasaan kita. keluar dari kepompong dan zon selamat kita. kita cipta sesuatu yang unik dan lain untuk kita lebih berjaya. pada aku tak salah kita keluar dari zon selesa serta zon selamat kita. bahkan kita akan lebih puas sebab dapat melakukan perkara yang kita minat, yang kita ada yang mana selama ini kita tak tahu pun sebenarnya kita berbakat, punyai keistimewaan dalam zon baru yang kita cipta tu.

banyak pengajaran yang boleh kita dapat dalam cerita hoore hoore ni. pada aku yang pertama sekali adalah, YAKIN PADA  DIRI SENDIRI. jangan kita terasa rendah diri dengan apa yang kita miliki. kita kena yakin..tanamkan dalam diri tu.."orang lain boleh buat, aku pun mesti boleh buat". Kalau kita asyik negatif sahaja, sampai bila kita tak akan ke mana.

Antara pengajaran lain yang boleh aku dapat dalam cerita ni juga, hormati ibu bapa, guru juga rakan-rakan. Hargai juga nilai persahabatan yang ada dengan menjaga adab dan batas-batas antara lelaki dan perempuan.

Walaupun cerita ni dah lama dibuat, aku tak kan pernah bosan untuk menontonnya walau diulang berapa kali. Sebab yang utama adalah ada AKIM AHMAD!!!!!!!!!!!!!!! 

oh my..oh my.. aku suka dia ^^
(**,) (**,) (**,)

sumber: pakcik google
melting..melting.. :))


sumber: pakcik google
aku blushing...blushing...
ahaksssss....:))


Pelakon utama wanita dalam cerita ini adalah Nurul Iman atau nama sebenarnya Farah Nazirah yang kini sudah pun berusia 22 tahun. Dia ni sedang menuntut di Unisel. Kalau korang pernah tengok cerita ni, si Farah ni bertumbuh gempal bukan? comel lote.. gebu..rendah.. tapi.........tu dulu.. 
Sekarang ni si nurul iman a.k.a Farah Nazirah sudah pun dewasa, cantik..cun melecun.. kurus.. ^^

sumber: pakcik google

cun kan? ....hehe masa dia berlakon dalam cerita tu berat badannya lebih kurang 63kg. dan kini berat dia 53 kg. wowww.... kurusssssssss... aku pun nak!! hehehehe... tips yang dia kongsikan (aku baca dalam blog lain)... dia tak makan nasi untuk kurus. WOW!! mampukah aku??? ^^

*Nurul iman boleh...aku pun bolehhhhhh! chaiyok!!


k chow



lapan belas: aku adalah aku



blog ni adalah blog aku
aku adalah aku
aku tahu ada yang baca
tapi, lebih suka baca daripada mahu berkata-kata
tak mengapa asalkan sudi membaca
terima kasih aku ucapkan

aku adalah aku
aku tulis mana yang aku mampu
aku tulis apa yang aku lalui
aku tulis apa yang aku rasa
sebabnya, aku adalah aku

aku hanya mahu berkongsi
aku hanya mahu mencoret
aku adalah aku
terima kasih sudi bertamu di sini


aku adalah aku
gambar tak proper..maap ^^




till then


tujuh belas: rumput dah panjang



rumput kat luar rumah dah panjang lar. sekejapje dah panjang..haish.. bilalah nak potong ni dan bilalah tukang mesin rumput ni nak lalu depan umah aku ye? hasihhhhh sejak dok sini memang belum pernah potong dan sekarang ni dah nak masuk dua bulan lebih aku masuk sini, rumput dah mula panjang. huhuhu..bukannya apa..takot jugalah kan kalau-kalau ada haiwan liar yang tak sepatutnya ada. heeeeee jauhkanlah.. janganlah ada... huhuhu serammmmm

nak potong a.k.a mesin rumput sendiri memang kami tak ada mesin rumput tu. parents aku ada, tapi kena balik kampunglah dulu untuk meminjamnya. insyallah kalau rajin minggu ni balik dan ambil mesin rumput tu. kalau malas......... jawapannya tunggu jela orang mesin jumput tu mai lalu depan rumah. ^^




korang nampak tak tembok tu? heeeee heeeee baru siap plaster, tak cat lagi pun. hehehe kite orang duduk rumah ni masa tak siap pun lagi.. disebabkan tak nak bayar dua kali sekali gus, maka kiteorang decide duduklah rumah ni walau tak siap tembok lagi. ^^ kalau bukan kiteorang yang start duduk kat kawasan rumah ni, orang lain tak kan duduk. sebab memasing tolak sana tolak sini.. kiteorang pun tawakallah duduk dan jadi orang pertama duduk di taman ni. redha je..

alhamdulillah setakat ni tiada apa-apa. semoga semuanya baik-baik sahaja. korang doakan ye. amin amin

k korang

chow


enam belas: kasut baru


kasut barulah sangat kan?
#xde jenama pung
#biasa-biasa je



^^ xde maknanya okeh. sebenarnya memang kasut baru pun, baru pakai sekali. hehe kira barulah kan? beli semata-mata pakai masa hari sukan tahun lepas. lepas dari hari sukan tu aku tak pernah pakai lagi. hohoho haaaaa nampak sangat kan aku tak bersukan? manalah tak debab, manalah tak makin gebu? manalah seluar makin tak muat? haishhhhh semua ukuran larik 200 meter berganti-ganti. :P

sebelum sebelum ni aku sangat rajin pergi aerobik, tapi setelah geng aerobik aku a.k.a beshpreng haku berpindah balik ke jaybee, maka aku dah takde kaki aerobik. sedih sangattttt. aku berdoa dari hari ke hari agar kat PR ni adalah kelas zumba ke, kelas yoga ke..tapi nampaknya doa aku belum tercapailah. kalau kelas aerobik tu memang adalah, tapi kena cari kaki aerobik yang ngam lepas ni. sape hek? hurmmmmm....

k lah

chow


lima belas: #pridestour


Aku taip guna handphone je malamni sambil melayan mata nak layu sekejap lagi.. jam menunjukkan tepat 11.50pm tapi aku still tak boleh lelap lagilah.. esok dah lah sekolah.. sabtu mlm ahad aku dah terbiasa tidur lambat tapi sejak johor bertukar hari..maka rasa agak susah sikit nak pejamkan mata.

Aku sebenarnya nak cakap pasal #pridestour ni. Pridestour ni sebuah agent yang berjaya bawa aku dan kawan2 ke sentosa minggu lepas. Sebelum ni aku pergi just gamble je dan tak ikut mana mana agent. Tapi kalini aku try guna servise pridestour. Alhamdulillah bagus dan tidak mengecewakan. Agent nya memang ramah dan memberi kerjasama serta penerangan yg jelas dan nyata. Alhamdulillah. Pridestour ni ada banyak menyediakan pakej tour selain sentosa ni.

Korang boleh review page pridestour ni di mukabuku dan juga instagram. Harga memang sangattttt berbaloi baloi. Insyallah tak merugikan. ;)


Gud night..nak ngorok dah ni..

Chow



Empat Belas: Throwback Double F



Assalammualaikum semua

aku tengah synchronized komputer di rumah ni. cewahhhhhhhh synchronized la konon. (^^,) sedang aku belek gambar-gambar lama..aku tertengoklah kat gambar anak-anak aku si firas dan si faris ni. SEPET!. benda pertama yang terpikir kat otak aku bila aku tengok gambar ni. kuat betul gen bapak budak-budak ni. tak apalah, walaupun double f ni tak ikut aku sangat si mata boolat ni..tak mengapalah. asalkan double f ni anak-anak aku. aku yang mengandungkan mereka dan aku yang melahirkan mereka. alhamdulillah. ^^

sampai ke hari ini gen sepet abang a.k.a firas sangat kuat, manakala gen sepet adik a.k.a faris semakin berkurangan bila dah besar ni. si abang berambut lurus dan tebal, si adik pula berambut curly dan nipis . (ambil gen aku kot si adik nih) :))



nombor tiga? ontah lah. yang aku tahu sekarang ni aku nak besarkan anak-anak aku ni dahulu. bagi pendidikan yang baik..selari dengan agama islam. insyallah.

oklah aku nak sambung throwback gambo-gambo lama ni. gambar zaman aku kuruihhhh pun ado. haishhhhhhh beza benor dengan sekarang nih. huhuhuhuhu sabo ajelar.


chow