Dua puluh sembilan : pedih monolog



Pedih...

Terkadang dalam kehidupan ini kita harus bersiap sedia untuk diri sendiri.

Tapi, kenapa?

Kerana sedekat manapun sahabat yang kita miliki, seramai apapun kawan kawan yang kita ada, akan sampai satu saat di mana kita memang harus berjuang dan jatuh bangun sendiri.

Ada satu saatnya nanti, ketika kita telah berjuang berulang kali tetapi hasilnya tidak memuaskan mesti kita kecewakan? Kembalikanlah fikiran kita pada perjuangan yg telah kita lakukan itu. Adakah perjuangan yg selama ini kita lakukan dgn ikhlas dan bersungguh sungguh? Hurmm....

Jadi, janganlah melihat serta merasa kesal dengan org lain, lihatlah pada diri kita sendiri. Bagaimanakah kita muhasabah diri kita?

Monolog hati kecil ini sering berkata "walau sedalam manapun kesedihan dan kegagalan yg kita alami dalam hidup ini, BERTAHANLAH kerana pada aku, semakin kuat kita bertahan, semakin besar perjuangan yg kita lakukan untuk itu, semakin banyak jugalah pengajaran dan pelajaran kehidupan yg kita akan alami nanti.

Itulah sebenarnya yg aku alami sejak sejak akhir ini. Sungguh memang sakit. Rasa diri ini nak menjerit, nak lari, nak baling barang barang yang ada kat sini nih, rasa nak tumbuk dinding sampaikan rasa nak baling handphone pun ada...tapi... BERBALOIKE?

ingat boleh settle ke masalah kalau macam tu? TAKK. LANGSUNG TIDAK!

Aku bermonolog sendiri, ALLAH masih sayangkan aku. DIA menegur aku melalui perkara2 seperti ini. Dan seharusnya aku, kau dan kita semua bersyukur sebab kejadian mcm inilah yg akan mengajar kita untuk lebih dewasa dalam menghadapi liku liku kehidupan. Betul tak?

Di sebalik kesulitan ada kemudahan. Di sebalik perjalanan di dalam gua yg gelap itu, di hujung sana kita akan menemukan cahaya utk keluar dari gua tersebut.

In Sha Allah



INSTA Nukilan @gadismonolog



0 orang dok baca: