Tiga puluh satu: berubah


Ehh.. susah ke kalau kita nak berubah?

Difficulties in your life dont come to destroy you, but to help you realise your hidden potential. Let your difficulties know that you have Allah Swt.

Kalau kita fikir nak berubah tapi kemudian sama jugak. Kejap gitu, kejap gini..kita dah jd mcm takde pendirian. Blur. Stuck.

Kalau kita yakin nak berbah, nak berhijrah, kita kena tajdid niat berubah. Kita tak boleh fikir apa orang kata setiap masa. Kalau kita fikir dan ambil kisah mulut orang yang tak reti nak tutup ni, sampai matilah kita akan stuck kat situ jek. Kita tak boleh nak berubah.

Faham x?

Kita yang nak berubah kan?, so kita kena usaha sendiri. Gerak sendiri. Berubah atas kaki sendiri. Jatuh bangun kita sendiri, jangan nak harap orang tiap masa.

Nasihat aku senangje, kau nak berubah, kau sendiri kena bangun, pergi cari surau, masjid sendiri, lepas tu kalau ko nak tanya apa-apa, ko tanya sendiri pada org yg lebih baik, alim dan yg lebih berpengalaman!.

Bukan apa, kalau kita dok tanya pada orang yg sebaya, muda muda plus yg berdakwah dlm laman sosial, kita cuma akan dapat sikit. Paling tak, jawapan mereka tak pasti, kot atau juga sabarlah...

Hmmm...kita tak akan puas dgn jawapan gitu. Tak kan puas. Percayalah.
Buat apa apa pun kena usaha sendiri, jgn nak harapkan orang lain semata. Boleh kalau nak tanya....TAPI carilah ustaz dan ustazah yg lebih arif.

Jangan mengeluh kalau kita rasa kita tak kuat nak berubah, sebab kalau kita sering mengeluh, lagi payah dan susah nak berubah. Org yg sabar itu dia sentiasa diam dan tenang. Mulakan dengan perubahan yg kecil dan mudah.

Take it slowly but consistant.

In sha allah.

@gadismonolog





0 orang dok baca: