Tiga puluh empat: musim berubah



korang,
Pernah tak suatu ketika dahulu ada sebuah nama tiba tiba terpahat di hati kita? Luruh..seperti dedaunan di musim gugur. Datangnya bersama angin yang bertiup lembut. Lalu singgah di hati. Dan kemudiannya berlalu pergi bersama deraian hujan.

Aku di sini terdiam. Menatap hampa pada musim yang berubah warna. Merah. Biru. Putih. Kuning. Hijau. Berpandu menjadi dedaunan yang kering dan lapuk. Setiap detik adalah nafas kehidupan untuk tetap teguh berdiri lagi. Berharap agar hidup untuk tidak menjadi sia sia.

Aku tahu, pada akhirnya memang akan seperti ini. Terduduk diam menatap hampa pada waktu yang berlari dan berubah di depan aku. Sedangkan langkah masih terasa berat untuk bangun melangkah.

Suatu ketika, hati ni pernah berbisik sendiri bahawa, " hidup ni perlu diteruskan, meskipun tanpa dia di sisi ". Dan aku akan ingat bahawa monolog itulah jawapan bagi semua penantian selama ini. Tidak ada yg berubah dari firasat hati ini. Bahkan setelah lama aku menanti dan menunggu...aku, kau dan kita masih sama... - GM.

Aku percaya suatu masa nanti, aku akan menemukan musimku sendiri. Musim yg akan memayungiku dengan bunga-bunga. Musim yg tidak mudah luruh dan berubah warna. Musim yg hanya akan aku kunjungi seumur hidup namun akan bertahan di sana selamanya. Itulah musimku.

Angin di penghujung musim itu masih berhembus lembut, membelai sehelsi nipis kain di muka aku yg mulai basah. Daun daun tak henti jauh. Luruh ke bumi. Hiba.

Akhirnya aku berganjak dari tempat aku duduk. Terus melangkah menyusul waktu yg telah lewat. Berharap kau akan baik baik saja di sana. Semoga aku, kau dan kita bahagia dengan musim kita sendiri.

Ehhh
Allah's timing is PERFECT, right? So..please keep sabr.


Nukilan insta @gadis monolog -GM






0 orang dok baca: