Empat puluh lima: resepi makaroni carbonara sempoi



Salam semua

Lama rasanya aku tak menghapdate resepi masakan di sini bukan? Maap sangat sangat ye korang. Bukan apa, sekarangni aku lebih banyak menghapdate blog ke arah monolog, kata kata, madah madah yang ntah apa apa. Kesukaan aku sekarang ini, barangkali juga...kan?

Okeylah, sudah melalut... sekarangni aku nak share resepi yang paling sempoi aku masak pagi ni. Satu resepi yang mana aku rasakan korang semua boleh buat, dan tentunya boleh buat lebih baik dari aku pastinya. Ahakss..

Aku masak makaroni carbonara...taraaaaaaa. actually rasa di hati nak masak spagetti carbonara, akan tetapi anak2 tak berapa gemar spagetti, maka aku pun tukarlah kepada makaroni.

Baiklah, bahan bahannya sangat mudah, ringkas, lekas, cepat dan sempoi.

Bahan2nya..
Dua sudu minyak jagung.. ikut korang minyak apa yg ada k
Bawang putih...cincang halus
Bawang merah...cincang halus
Lobak....potong kecik2
Kentang...potong kecik2
Susu segar...susu cair pun boleh
Mayonis....ni nak letak atau xletakpun xpe. Aku letak sbb nk rasa masam2 sikit
Ikan dori...ni aku guna sebab bahan lain xdok. Ayam n daging xde. Hehee
Makaroni gemok dan kurus boleh campor..rebus dulu


Cara2nya..
Tumis bawang2 dalam kuali..apabila seakan2 garing..korang masukkan ikan dori...kentang...lobak....gaul gaul serasi dan rasa rasa korang dah ok...masukkan lah susu cair tu...dan juga mayonis...
Korang gaul gaul dan biarkan ianya masak sebentar..
Kemudiannya korang masukkanlah makaroni yang telah korang rebus dahulu tadi....gaul gaul lagi bagi sebati...

Korang boleh juga masukkan lada sulah ke..blackpaper ke bg yg nak rasa pedas.. sayur capsicum ke..bg korang yg suka warna warni dalam masakan.

Tadaaaaaaa dah siap. Senang je aku masak, campak campak dah siap. Alhamdulillah anak2 makan dengan berselera sekali. Ahaksss... syukur..

Jadi, nanti kalau korang boring dengan masakan yg selalu korang masak tu, cubalah resepi ni. Ianya sangat mudah, ringkas, cepat dan sedap. In sha Allah.

(^^,)




selamat mencuba....chow.






0 orang dok baca: