tiga: Resepi Masakan 1 2015: Ketam Kari Telur


Salam korang..

Ni resepi masakan aku yang pertama untuk tahun baru 2015 ni. Resepi aku untuk lunch tengah hari ini ialah Ketam Kari Telur. Aku ambil resepi dari kawan aku di Facebook dan olah sedikit ikut rasa aku. Thanks Lin. ^^ Lin tarak blog. so, xleh la nak baca. heeeee

Aku beli ketam ni dah lama, hampir dua minggu rasanya. Masa mula-mula shopping kat pasar basah tu tak de niat pun nak makan ketam. Dalam kepala ni hanya ingat ikan, ayam dan udang. hehehehe entah macam mana ntah aku tengah dok belek ikan ternampaklah ketam tu. ketam tu macam panggil aku je..belilah saya..belilah saya.. makanlah saya..makanlah saya.. haishhhhhh xleh jadikni, ketam tu semakin menjerit-jerit plak. Aku ambillah dalam 3-4 ekor je sebab nak buat rasa-rasa yang mana dah lamaaaaaa sangat tak makan. hehe lepas kempunan aku.

Jadi, tadi barulah aku sempat nak masak ketam ni setelah 2 minggu berada kat dalam fridge beku aku tu. Mula-mula tu aku cadang-cadang nak masak ketam masak lemak cili api. Pastukan, aku teringatlah resepi si Lin ni. So, aku masaklah ketam Kari Telur yang mudah ringkas dan cepat. heee Nyummmm...

Resepi
Bahan utama: Ketam

Bahan lain:
rempah tumis (4 sekawan)
bawang merah dihiris
bawang putih dihiris
telur sebiji
serbuk kari dibancuh
perasa/ garam
santan setengah kotak
daun sup
air

Cara-cara:
1. tumiskan bawang putih dan bawang merah hingga naik bau.
2. masukkan kari yang dibancuh berserta dengan perasa.
3. masukkan ketam. gaul dan gaul hingga sebati.
4. masukkan santan dan juga air. kacau perlahan lahan.
5. pecahkan telur untuk pekatkan ia.
6. taburkan daun sup di atas ketam yang dah siap masak tadi.

siap....senang dan mudah je cara nak memasak ketam kari telur ni. walaupun dah dua minggu dalam fridge, rasanya tetap manis lagi. Alhamdulillah habis laki aku makan hingga menjilat jari. heeeeeee bulan depan boleh masak lagi ^^

yang ni dalam kuali (**,)

yang ni dalam mangkuk (",)


aku chow


0 orang dok baca: