empat: Resepi Masakan 2- 2015: Daging MasakMerah^^



Hai korang..

Hari ini aku nak cerita pasal resepi masakan yang aku cuba dan dapat resepinya melalui pakcik google. :) thank u pakcik google.

Wokeh, mungkin korang dah biasa dah dengan masakan daging ni. hehe alhamdulillah tahniah. Tapi tidak bagi aku. aku jarang nak masak daging sebabnya jarang beli daging kat pasar basah tu. ^^ Tapi, disebabkan laki aku balik 2 minggu lepas bawa daging, maka aku pahamlah yang dia nak suh aku masak daging. hahahaha tak kisahlah masakan apapun asalkan daging...

Baiklah..disebabkan aku rajin harini..maka, balik sekolah tadi aku keluarkan daging dari fridge dan google lah resepi yang ada. cari punya cari..google punya google..mata aku terpaut dengan masakan daging masak merah. ^^ nyum nyum.. resepi yang aku dapat ni pun aku olah sedikit aje ikut rasa lidah dan tekak aku..hehehe baiklah, dah melalut plak..

Bahan utama: Daging yang telah direbus

Bahan lain:
bawang putih diketuk
bawang merah dihiris
lada merah sebatang
cili merah (aku tambah bagi pedas)
cili kisar sedikit
sos tiram sedikit
sos tomato sedikit
sos cili sedikit (sepatutnya sos ikan, tapi aku xdak)
air sedikit
sedikit minyak utk tumis
perasa/ garam
daun sup (hiasan)

Cara-caranya:
1. Panaskan minyak dan goreng daging dulu hingga kuning sikit dan ketepikan.
2. Tumiskan bawang putih dan masukkan cili kisar.
3. Dah garing, masukkan sedikit air dan kacau bagi sebati.
4. Masukkan cili merah, lada merah dan bawang merah. Kacau.
5. Masukkan daging yang telah digoreng tadi beserta dengan sos cili, sos tiram dan sos tomato. Gaulkan ia hingga sebati.
6. Masukkan perasa dan garam dan boleh tambahkan air sedikit (untuk ada kuah sedikit).
7. Angkat dan taburkan daun sup di atasnya.
SIAP! ^^

Aku lupa nak ambil gambar masa tengah tumis tadi. yang ada hanya gambar yang dah siap dan dah dibedal. hahahahaha (tengah makan baru teringat nak hamek gambar)... sabar ajelah


ni lah hasilnya(",)

ok korang...doakan anak-anak aku okay di taska baru esok. kenapa taska baru? ^^ esok aku cerita ye, insyallah

chow



0 orang dok baca: